טיפול בחרדה ודיכאון – המדריך המלא

טיפול בחרדה ודיכאון – המדריך המלא.

כאשר אנו מדברים על כאב פיזי, אנחנו מודעים לאזור הכאוב ואנחנו מרגישים זאת בבירור. לעומת זאת, כאב נפשי עלול להופיע במפתיע ואנו יכולים להבחין בו רק לאחר תקופה מסוימת. יכול להיות שאפילו לא נדע שאנחנו במצב נפשי רעוע ורק לאחר טיפול מקצועי נוכל להבין את הבעיה האמתית.

טיפול בחרדה ודיכאון בדרך כלל בא לידי ביטוי בשני מישורים. הראשון, מפגשים שבועיים עם איש מקצוע כגון פסיכולוג או פסיכיאטר שבהם יבוצעו הערכות שבועיות, פריקה ותמיכה באמצעות דיבור, הכוונה נפשית מקצועית ורכישת כלים להתמודדות בכל מיני סיטואציות נפשיות למיניהן. השני, טיפול תרופתי שתפקידו לאזן את הפעולות הכימיות שמתבצעות בגופנו ולייצב את ההרגשה הכללית לפי הצורך.

כיצד ניתן לאבחן חרדה או דיכאון

מרבית האנשים מכירים את תופעת הדיכאון או החרדה אך אינם מודעים להבדל בין שתיהן והסיבה לכך היא ש50% מהאנשים שמאובחנים בדיכאון חווים גם סוג מסוים של חרדה.

הסימפטומים לדיכאון:

  1. מצב רוח ירוד.
  2. חוסר עניין או רצון להשתתף בפעילויות מהנות.
  3. הגברה או ירידה בתיאבון.
  4. חוסר אנרגיה ויכולת תגובה איטית מהרגיל.
  5. תחושת אשמה, חוסר אונים וחוסר תקווה.
  6. במקרים קיצוניים של דיכאון כבד, מחשבות אובדניות.

בכדי לקבוע האם אדם מסוים נמצא במצב דיכאון עליו לחוות מינימום חמישה סימפטומים למשך תקופה של שבועיים לפחות.

הסימפטומים לחרדה:

  1. תחושת דאגה אינטנסיבית למשך שעות היום.
  2. חוסר מנוחה ורצון לנוע ממקום למקום.
  3. הפרעות שינה.
  4. הרגשת מתיחות פיזית בשרירי הגוף.
  5. חוסר יכולת להתרכז בפעולה מסוימת.
  6. תחושת עצבנות בלתי פוסקת.

קביעה אבסולוטית שמצביעה על כך שאדם שרוי במצב חרדתי נמדדת על פי תקופה של שישה חודשים ובהם הסימפטומים מופיעים בכל יום וגורמים לחוסר תפקוד.

ההבדל המרכזי בין שתי התופעות הינו שאנשים שנמצאים במצב דיכאוני נוטים לבצע את מרבית הפעולות היומיות והשגרתיות בצורה איטית מהרגיל ואילו אנשים שסובלים מחרדה נוטים להיות במצב עצבני ואינם שולטים במהירות המחשבות. עם זאת, ישנם כמה קריטריונים שחוזרים עליהם בשתי התופעות ולכן טיפול בחרדה ודיכאון מתבצע באופן מאוד דומה הן בפן הפסיכולוגי והן בפן התרופתי.

דרכי טיפול בחרדה ודיכאון

כאמור, שתי ההפרעות דורשות טיפול פסיכולוגי לצד טיפול תרופתי תלוי דרגת החומרה. הטיפול הפסיכולוגי בדרך כלל כולל מפגש שבועי עם איש המקצוע ובו תקבלו הכוונה והדרכה שבועית לדרכי התמודדות. תהליך זה עלול לארוך חודשים ואף שנים והכל תלוי בהערכת המטפל.

קבוצת התרופות הפופולרית כוללת בתוכה שמות כגון פרוזק, ציפרלקס ופרוקסטין. כולן מסוגלות לתרום במצב של דיכאון או חרדה. על פי מחקר פסיכיאטרי שנעשה בבריטניה, 50%-65% מהאנשים הסובלים מדיכאון או חרדה ונוטלים את התרופות הללו, יחוו שיפור במצבם בהשוואה לאנשים שמקבלים כדורי פלסיבו.

חשוב לזכור, התכונה המשותפת הבולטת ביותר ששתי ההפרעות חולקות הינה היכולת לשפר את המצב. טיפול בחרדה ודיכאון על ידי שתי הגישות הינו הכרחי בכדי לרומם את מצב הרוח ולאזן את הגוף והנפש.